27.5.10

Το σχέδιο της κυβέρνησης για τις αποκρατικοποιήσεις

Ενα εντυπωσιακό πρόγραμμα αποκρατικοποιήσεων σε ορίζοντα τριετίας όχι απλά εισπρακτικού χαρακτήρα, αλλά και με στόχο να αποτελέσουν αποφασιστικό καταλύτη για την επανεκκίνηση της οικονομίας σχεδιάζει η κυβέρνηση. Σε πρώτο πλάνο ως εργαλείο αποκρατικοποιήσεων έρχονται οι συμβάσεις παραχώρησης, ενώ για τις τράπεζες Αγροτική και Τ.Τ. δεν είναι συμφέρουσα μια περαιτέρω μετοχοποίηση αλλά στην κυβέρνηση δεν λένε όχι στο ενδεχόμενο εξεύρεσης στρατηγικού εταίρου. Σύμφωνα με όσα δήλωσε κορυφαίος κυβερνητικός παράγοντας μετά τη συνεδρίαση του Υπουργικού Συμβουλίου. Στο πλαίσιο αυτό, σύμφωνα με έγκυρες πληροφορίες, δρομολογούνται άμεσα οι διαδικασίες για την ανάπτυξη όλων των λιμανιών, των αερολιμένων όλης της χώρας και τη ακίνητης περιουσίας του κράτους και των ΔΕΚΟ με συμβάσεις παραχώρησης.

Όσον αφορά στα ΕΛΠΕ, στη φάση αυτή «δεν προβλέπεται ανατροπή των μετοχικών ισορροπιών», λέει χαρακτηριστικά υψηλόβαθμο κυβερνητικό στέλεχος. Όπως δήλωσε αρμόδιος κορυφαίος κυβερνητικός παράγοντας μετά τη συνεδρίαση του άτυπου υπουργικού συμβουλίου τις επόμενες μέρες επίκειται νέα διυπουργική σύσκεψη των συναρμοδίων υπουργών Οικονομικών, Ενέργειας, Πολιτισμού, και Υποδομών, όπου θα συμφωνηθούν οι βασικές θέσεις. Οι θέσεις αυτές θα παρουσιαστούν την επόμενη εβδομάδα σε νέο Υπουργικό Συμβούλιο. Ειδικότερα:

1 Στον τομέα της ενέργειας θα προχωρήσει με ταχύτατες διαδικασίες η πλήρης απελευθέρωση της αγοράς. Για τη ΔΕΗ προτεραιότητα δίνεται στον διαχωρισμό των δικτύων παραγωγής, διανομής και μεταφοράς. Έτσι η ΔΕΗ θα «σπάσει» σε μια εταιρεία παραγωγής και εμπορίας και μια εταιρεία διαχειριστή των δικτύων. Το επόμενο βήμα θα αφορά είτε τη μείωση της κρατικής συμμετοχής, είτε το πιθανότερο, πώληση παραγωγικών μονάδων.

2 Εισήγηση που βρίσκεται στα χέρια του πρωθυπουργού προβλέπει για την ΕΥΔΑΠ και την ΕΥΑΘ, και αποκλειστικά στο σκέλος της διαχείρισης δικτύων, εκχώρηση από την πλευρά του Δημοσίου ποσοστού της τάξεως του 40% ίσως και 49% και του management σε ιδιώτες επενδυτές. Η εκχώρηση θα γίνει με σύμβαση παραχώρησης ορισμένου χρόνου, που θα μπορούσε, για παράδειγμα, να είναι τα 30 έτη. Κυβερνητικό στέλεχος τονίζει πως κάτι τέτοιο θα διασφάλιζε αφενός έσοδα για το Δημόσιο αφετέρου τεχνογνωσία και ο ιδιώτης θα αναλάμβανε να εκσυγχρονίσει τα πεπαλαιωμένα δίκτυα της ΕΥΔΑΠ και της ΕΥΑΘ. Υπογραμμίζει ότι η παραμονή της κυριαρχίας των δικτύων στα χέρια του Δημοσίου «είναι αδιαπραγμάτευτη».

3 Την είσοδο ιδιωτών σε όλα τα λιμάνια και τα αεροδρόμια της χώρας με τη μέθοδο των συμβάσεων παραχώρησης κατά τα πρότυπα του «Ελ. Βενιζέλος» προκρίνει η κυβέρνηση. «Ένα μικρό λιμάνι θα μπορούσε να είναι μία εν δυνάμει μαρίνα» σχολιάζει υψηλόβαθμο κυβερνητικό στέλεχος και τονίζει πως κεντρική ιδέα είναι η είσοδος ιδιωτικών κεφαλαίων σε όλα σχεδόν τα λιμάνια και τα αεροδρόμια της χώρας, ώστε αυτά να εκσυγχρονιστούν, να καταστούν πιο λειτουργικά και κατ’ επέκταση κερδοφόρα. Ειδικά για το ΔΑΑ μέσα στο επόμενο διάστημα αναμένεται να ξεκινήσουν οι διαδικασίες για την παράταση της άδειας εκμετάλλευσης στη Hochtief, διαδικασία που θα μπορούσε να αποφέρει άμεσα μερικές εκατοντάδες ευρώ στο Δημόσιο, όπως χαρακτηριστικά λέει κυβερνητικό στέλεχος. Για τον σκοπό αυτό, θα προσληφθεί οίκος που θα κάνει αποτίμηση, ενώ ήδη υπάρχει μια σχετική προμελέτη. Σε δεύτερο χρόνο θα μπορούσε να αναζητηθεί και ένας ακόμη επενδυτής, με την πώληση ποσοστών ταυτόχρονα από το Δημόσιο και τη Hochtief. Ο νέος επενδυτής θα έχει παθητικό χαρακτήρα, δηλαδή δεν θα συμμετέχει στη διαχείριση και θα είναι μακροπρόθεσμος.

4 Εντός της εβδομάδας σε ειδική διακυβερνητική σύσκεψη θα οριστικοποιηθεί το σχέδιο για τον ΟΣΕ, το οποίο βασίζεται στην αρχή ότι πρέπει να τερματιστεί η «παραγωγή ζημιών». Το σχέδιο προβλέπει μαζικές μετατάξεις του πλεονάζοντος προσωπικού στον ευρύτερο δημόσιο τομέα (όπως φύλακες μουσείων, στις μονάδες δημοσίων έργων του υπουργείου υποδομών, κ.λπ.), κλείσιμο των ζημιογόνων γραμμών, εκμετάλλευση των ακινήτων του ΟΣΕ με συμβάσεις παραχώρησης και είσοδο ιδιωτών επενδυτών στην ΤΡΑΙΝΟΣΕ, με πώληση ποσοστού 49% και εκχώρηση του management.

Ειδικό σχέδιο εκπονείται για την τεράστια ακίνητη περιουσία του Οργανισμού. Στόχος είναι τα ακίνητα να «καθαρίσουν» από νομικές και πολεοδομικές εμπλοκές και στη συνέχεια με τη μέθοδο των συμβάσεων παραχώρησης να εκχωρηθούν σε ιδιώτες που θα αναλάβουν την εκμετάλλευση και την ανάπτυξή τους ώστε να δημιουργηθούν πόλοι ανάπτυξης, για παράδειγμα, εμπορικά κέντρα.

5 Οι συμβάσεις παραχώρησης και η προεξόφληση μελλοντικών εσόδων από την εκμετάλλευση των ακινήτων του δημοσίου είναι στο επίκεντρο των σχεδιασμών για την εκμετάλλευση συνολικά της δημόσιας ακίνητης περιουσίας, ενδεχομένως με ομαδοποίηση ακινήτων σε ειδικά χαρτοφυλάκια και η είσοδος στο ΧΑ σε δεύτερο χρόνο. Η κυβέρνηση σχεδιάζει να περάσει άμεσα ειδικό νομοθετικό πλαίσιο με το οποίο αφενός θα περνούν στο υπουργείο Οικονομικών οι αρμοδιότητες της διαχείρισης της ακίνητης περιουσίας του δημοσίου αφετέρου θα θεσπίζονται διαδικασίες εξπρές για να «καθαρίζουν» τα ακίνητα από νομικές και πολεοδομικές εμπλοκές.

6 Με ταχύτατες διαδικασίες θα προχωρήσει η ιδιωτικοποίηση της ΛΑΡΚΟ. Όπως λένε κυβερνητικά στελέχη η διαδικασία θα συνεχίσει πιθανότατα με βάση την υφιστάμενη διαγωνιστική διαδικασία. Διερευνώνται, ωστόσο, νομικά ζητήματα, για το εάν πρέπει για τυπικούς λόγους να προκηρυχθεί νέος διαγωνισμός. Στο οικονομικό επιτελείο κάνουν λόγο για τουλάχιστον εννέα ενδιαφερόμενους και υπογραμμίζουν το ζωηρό ενδιαφέρον που δείχνουν Έλληνες και ξένοι επενδυτές, της Ρωσίας μη αποκλειομένης.

7 Το υπουργείο Οικονομικών δεν εισηγείται την πώληση επιπλέον ποσοστού του ΟΠΑΠ, καθώς η συγκυρία στις αγορές είναι απαγορευτική. Έμφαση και προτεραιότητα θα δοθεί στη διαχείριση της αγοράς τυχερών παιγνίων και εκτιμάται πως μόνον από την εκχώρηση αδειών για φρουτάκια και ΞΥΣΤΟ το Δημόσιο θα μπορούσε να αποκομίσει έσοδα της τάξης των 700 εκατομμυρίων ευρώ.

http://www.imerisia.gr/article.asp?catid=12336&subid=2&pubid=31571153

______________________

Ένα ερώτημα είναι κατά πόσον τα ωφέλη/χρήματα των πωλήσεων θα πάνε στο χρέος όπως προβλέπεται... (δεν κάνω συζήτηση για τις "τιμές" θα είναι φθηνά!)

Γιατί, ούτε αυτό γινόταν επί της προηγούμενης εγχώριας κυβέρνησης - όποιος θέλει λινκ ας ρωτήσει

No comments: