24.2.11

Οι μειωμένες εισαγωγές συγκράτησαν το έλλειμμα

Στα 24,1 δισ. ευρώ το έλλειμμα τρεχουσών συναλλαγών το 2010
Η πολύ μεγάλη πτώση της αξίας των εισαγόμενων - λόγω οικονομικής κρίσης - εμπορευμάτων, κατά περίπου 4 δισ. ευρώ, είχε σαν αποτέλεσμα το 2010 να μειωθεί το έλλειμμα του ισοζυγίου τρεχουσών συναλλαγών στα 24,05 δισ. ευρώ έναντι ελλείμματος 25,8 δισ. ευρώ το 2009 και 34,8 δισ. ευρώ το 2008. Ως εκ τούτου, η βελτίωση που εμφανίζει για δεύτερη συνεχή χρονιά το ισοζύγιο της χώρας είναι συγκυριακή και προσωρινή με την έννοια πως αν κάποια στιγμή η ελληνική οικονομία ανακάμψει - κάτι που είναι και το ζητούμενο - θα βρεθεί και πάλι αντιμέτωπη με τα διευρυμένα ελλείμματα. Το δεύτερο στοιχείο το οποίο προκύπτει από τα στοιχεία της Τράπεζας της Ελλάδας είναι η διάψευση των κυβερνητικών ισχυρισμών περί αύξησης των εξαγωγών της χώρας. Η αλήθεια είναι ότι οι εξαγωγές εμπορευμάτων - εκτός καυσίμων - το 2010 εμφανίζουν μικρή μείωση σε σχέση με το 2009 (11,3 δισ. ευρώ έναντι 11,5 δισ. ευρώ) τη στιγμή που η αξία των εξαγωγών εμπορευμάτων είχε ανέλθει στα 14 δισ. ευρώ το 2008. Αντίθετα, σημαντική αύξηση της αξίας των εξαγωγών παρατηρείται στα καύσιμα (όπως και των εισαγωγών) από 3,1 δισ. ευρώ το 2009 σε 5 δισ. ευρώ το 2010, στοιχείο το οποίο καταδεικνύει και το άγριο κερδοσκοπικό παιγνίδι που συντελείται στο χώρο των καυσίμων. Στο οποίο βέβαια συμμετέχουν δραστήρια και τα δύο ελληνικά διυλιστήρια: Τα ΕΛΠΕ και η ΜΟΤΟΡ ΟΪΛ.
Από τα επιμέρους ισοζύγια, για την περίοδο Γενάρης - Δεκέμβρης 2010, προκύπτει η ακόλουθη εικόνα:
Το έλλειμμα του εμπορικού ισοζυγίου περιορίστηκε στα 28,3 δισ. ευρώ το 2010, έναντι ελλείμματος 30,8 δισ. ευρώ το 2009 και 44,1 δισ. ευρώ το 2008. Ο περιορισμός του ελλείμματος οφείλεται στην υποχώρηση των - εκτός καυσίμων και πλοίων - εισαγωγών εμπορευμάτων, οι οποίες ανήλθαν στα 27,4 δισ. ευρώ έναντι 31,3 δισ. ευρώ το 2009 και 41,2 δισ. ευρώ το 2008. Αντίθετα, οι εισαγωγές καυσίμων αυξήθηκαν εντυπωσιακά, από 10,7 δισ. ευρώ το 2009 σε 13,6 δισ. ευρώ το 2010.
Το πλεόνασμα του ισοζυγίου υπηρεσιών αυξήθηκε οριακά από 12,6 δισ. ευρώ το 2009 σε 13,2 δισ. ευρώ το 2010, λόγω της αύξησης των εισπράξεων από μεταφορές (από 13,6 δισ. ευρώ σε 15,4 δισ. ευρώ).
Μικρή άνοδο σημείωσε το έλλειμμα του ισοζυγίου εισοδημάτων, από 9 δισ. ευρώ σε 9,2 δισ. ευρώ, λόγω της μείωσης κατά 400 εκατ. ευρώ, των εισπράξεων από το εξωτερικό τόκων, μερισμάτων και κερδών.
Πολύ μεγάλη μείωση παρουσιάζει το πλεόνασμα του ισοζυγίου τρεχουσών μεταβιβάσεων, από 1,3 δισ. ευρώ το 2009 σε 0,23 εκατ. ευρώ το 2010, λόγω των μειωμένων κατά 700 εκατ. ευρώ των εισπράξεων από την ΕΕ, των μεταναστευτικών εμβασμάτων κατά 400 εκατ. ευρώ καθώς και της αύξησης των πληρωμών της Ελλάδας προς την ΕΕ κατά 350 εκατ. ευρώ.

http://www2.rizospastis.gr/story.do?id=6118281&publDate=23/2/2011

_________________________________________

  1. Ισοζύγιο Τρεχουσών Συναλλαγών
    1. Εμπορικό Ισοζύγιο (εξαγωγές καυσίμων, πλοίων, εισπράξεις από πώληση λοιπών εμπορευμάτων/παγίων - εισαγωγές καυσίμων, πλοίων, εισπράξεις από πώληση λοιπών εμπορευμάτων/παγίων)
    2. Ισοζύγιο Υπηρεσιών (Εισπράξεις από ταξιδιωτικό, μεταφορές και λοιπές υπηρεσίες - Πληρωμές από ταξιδιωτικό, μεταφορές και λοιπές υπηρεσίες)
    3. Ισοζύγιο Εισοδημάτων (Εισπράξεις από αμοιβές, μισθοί, τόκους, μερίσματα, κέρδη -Πληρωμές αμοιβών, μισθών, τόκους μερίσματα, κέρδη)
    4. Ισοζύγιο Τρεχουσών Μεταβιβάσεων (Εισπράξεις Γενικής Κυβέρνησης (π.χ. μεταβιβάσεις Ε.Ε.) και Λοιπών Τομέων (π.χ. μεταναστευτικά εμβάσματα) - Πληρωμές Γενικής Κυβέρνησης]

What Does Current Account Deficit Mean?
Occurs when a country's total imports of goods, services and transfers is greater than the country's total export of goods, services and transfers. This situation makes a country a net debtor to the rest of the world. 

Τα παραπάνω νούμερα δείχνουν με απλό τρόπο ότι η χώρας μας είναι καθαρός εισαγωγέας και χρειάστηκε€24δισ. να στείλει στο εξωτερικό για να καταναλώσει αυτές τις εισαγωγές. Μάλιστα, επειδή δεν τα είχε αυτά τα λεφτά, τα δανείστηκε, ή τέλος πάντων ένα συνδυασμό των δύο.

Πάμε και σε κάτι απλοϊκό: το ΑΕΠ μας έστω ότι είναι €240δισ., τι θα συμβεί σε δέκα χρόνια εφόσον ισχύει αυτό το καταναλωτικό πρότυπο των εισαγωγών €24δισ./χρόνο;
1.Εάν είχαμε δικό μας νόμισμα, σε 10 χρόνια θα το είχαμε στείλει όλο έξω.
2. Εάν δεν θέλαμε να πάει όλο το χρήμα μας έξω και δεν πχ είχαμε καθόλου δάνεια, θα μπορούσαμε να είχαμε χρεωθεί 240δισ.

Επειδή τα 1 και 2 είναι ακραία, είμαστε κάπου στη μέση.
Κάποτε είχαμε δραχμή, οπότε από τη μία κάναμε μια υποτίμηση και το μέγεθος των 24 γινόταν αυτόματα πχ. 20 και από την άλλη δανειζόμασταν και μερικά πχ 10, οπότε μόλις 10 έφευγαν έξω. Την επόμενη χρονιά μπορεί να έφευγαν 9, μέχρι το εισόδημα να αυξηθεί και να ξαναφτάσουμε στο αρχικό σημείο με τα 24. Για να έρθουμε και πιο κοντά στη πραγματικότητα, ένα μέρος από τα 10 που θα έφευγαν έξω, έμεναν μέσα διότι βρισκόταν κάποιος που ερχόταν με λεφτά στην Ελλάδα να τα επενδύσει, είτε σε ομόλογα (έκδοση χρέους), είτε σε αγορές μετοχών, είτε χτίζοντας πλοίο ή εργοστάσιο ή ξενοδοχείο.

Πλέον, δεν μπορούμε να κάνουμε υποτίμηση.
Πλέον, κανείς δεν δανείζει το κράτος (αγοράζει ομόλογα) και κατ' επέκταση όσους έχουν να λαβαίνουν από το κράτος διότι φοβούνται ότι το κράτος θα πτωχεύσει και θα παρασύρει μαζί του όσους έχουν να λαβαίνουν από αυτό, πχ τις εγχώριες τράπεζες.
Πλέον, ίσως κανείς δεν φέρνει λεφτά μέσα (τις λεγόμενες ΑΞΕ: Άμεσες Ξένες Επενδύσεις)

Πλέον, πρέπει να βρούμε έναν άλλο τρόπο να μειωθεί το έλλειμμα στο ισοζύγιο τρεχουσών συναλλαγών. Και ο πιο εύκολος τρόπος είναι ΝΑ ΜΗΝ ΚΑΤΑΝΑΛΩΝΟΥΜΕ ΕΙΣΑΓΟΜΕΝΑ...Γιατί ως λαός να φέρουμε επενδύσεις δεν γίνεται... Να πάμε μετανάστες και να στέλνουμε τσεκ γίνεται αλλά θέλει πολλούς...

Κι ερχόμαστε σε αυτό που έγραψα νωρίτερα:
στη κοινωνία αυτή που έχουμε διαμορφώσει, ΠΟΙΟΣ ΜΠΟΡΕΙ ΝΑ ΠΕΙ ότι δεν μπορούμε πια να αγοράζουμε ipad, bmw, nokia, Dolce & Gabbana...
ΠΟΙΟΣ ΜΠΟΡΕΙ ΝΑ ΠΕI ότι πρέπει να φτιάξουμε ρέπλικες της nokia και της timberland και όλοι να χρησιμοποιούμε μόνο αυτά;

ΠΟΙΟΣ ΜΠΟΡΕΙ ΝΑ ΠΕΙ ότι πρέπει να συμβιβαστούμε με κάτι που είναι "ελληνική δευτεράτζα"; Την οποία πρέπει να μάθουμε και να φτιάχνουμε;

Τα έλεγε ο Λαλάκης ο Εισαγόμενος, στο τέλος τον πίστεψαν όλοι.

No comments: