26.2.13

Βέτο Ερντογάν για ιδιωτικοποιήσεις 4,2 δισ. ευρώ στην Τουρκία

Ματαίωσε σχέδια για ιδιωτικοποιήσεις ύψους 4,2 δισ. ευρώ η Τουρκία, σε μια περίοδο που υπάρχει επιτακτική ανάγκη για επενδύσεις με μακροχρόνιο ορίζοντα στη χώρα, ιδιαίτερα στον τομέα των υποδομών. Δημοσίευμα της βρετανικής εφημερίδας Financial Times (F.T.) αναφέρει ότι ασκήθηκε βέτο από επιτροπή όπου προεδρεύει ο πρωθυπουργός, Ταγίπ Ερντογάν, στα κοινά σχέδια του τουρκικού κολοσσού Koc Holding, του κρατικού επενδυτικού κεφαλαίου της Μαλαισίας και της Gozde, μιας τουρκικής εταιρείας ιδιωτικών επενδυτικών κεφαλαίων.
Αντικείμενο των διαγωνισμών ήταν η 25ετής εκμετάλλευση των μεγαλύτερων οδικών δικτύων της χώρας, συμπεριλαμβανομένων κεντρικών εθνικών οδών, αλλά και των δύο γεφυρών στα στενά του Βοσπόρου. Πηγές των F.T. αναφέρουν ότι θα ήταν η δεύτερη μεγαλύτερη ιδιωτικοποίηση που θα πραγματοποιούνταν στη χώρα μετά από αρκετές προσπάθειες των υποψηφίων για να εξασφαλίσουν τα απαιτούμενα κεφάλαια. Η συμμετοχή της UEM, η οποία εκπροσωπούσε το κρατικό επενδυτικό κεφάλαιο της Μαλαισίας, επιτελούσε κρίσιμο ρόλο διότι η Τουρκία προσβλέπει σε επενδύσεις από την Ασία.
Η ένσταση του Τούρκου πρωθυπουργού ήταν ότι ο διαγωνισμός που πραγματοποιήθηκε τον Δεκέμβριο, με την κοινοπραξία της Koc Holding, της UEM και την Gozde, δεν διασφάλισε το αναμενόμενο αντίτιμο σε ρευστό. «Αναμέναμε υψηλότερες προσφορές», δήλωσε ο κ. Ερντογάν το περασμένο Σάββατο, προσθέτοντας ότι η κυβέρνηση θα διερευνήσει τη διάσπαση του πακέτου αυτών των ιδιωτικοποιήσεων που περιλαμβάνονται, συνολικά, εθνικοί οδοί 1.975 χιλιομέτρων και οι δύο γέφυρες στα στενά του Βοσπόρου. Στην κοινοπραξία συμμετείχαν οι Koc Holding και UEM κατά 40% έκαστος και η Gozde κατά 20%. Το υπουργείο Οικονομικών ανακοίνωσε επισήμως τη ματαίωση της ανάθεσης των δικαιωμάτων εκμετάλλευσης στην κοινοπραξία αργά την Παρασκευή μετά τη σχετική απόφαση του Ανώτατου Συμβουλίου Ιδιωτικοποιήσεων, όπου επικεφαλής είναι ο πρωθυπουργός της χώρας.
Οικονομικοί αναλυτές προειδοποιούν πως η ζήτηση για επενδύσεις στην Τουρκία κινείται σε σχετικά χαμηλά επίπεδα συγκριτικά με τις προοπτικές που υπάρχουν σε έργα υποδομής για την ανάπτυξη οδικών δικτύων, σιδηροδρόμων δικτύων και άλλων τομέων της οικονομίας. Το 2012, οι καθαρές άμεσες επενδύσεις από το εξωτερικό έφθασαν μόλις τα 8 δισ. δολ. έναντι των εισροών σε χαρτοφυλάκια της τάξεως των 40 δισ. δολαρίων. Η ματαίωση αυτών των σχεδίων λαμβάνει χώρα σε μια κρίσιμη χρονική στιγμή, καθώς η Τουρκία έχει δρομολογήσει νέο διαγωνισμό τον ερχόμενο Μάιο για την κατασκευή και την εκμετάλλευση αεροδρομίου στην Κωνσταντινούπολη, το οποίο αναμένεται να είναι ένα από τα μεγαλύτερα του κόσμου.

http://news.kathimerini.gr/4dcgi/_w_articles_economyagor_3_26/02/2013_512381

No comments: