6.2.13

Η Τρόικα δεν με αφήνει να κάνω ρυθμίσεις για τους δανειολήπτες

Αγώνα με το χρόνο αλλά και με τις δάνειες δυνάμεις πραγματοποιεί ο υπουργός Ανάπτυξης Κωστής Χατζηδάκης ώστε να κατορθώσει να κάνει αποδεκτή ολόκληρη ή τουλάχιστον στο μεγαλύτερο μέρος της τη δέσμη προτάσεων στο επερχόμενο νομοσχέδιο για τα υπερχρεωμένα νοικοκυριά.

Οι χθεσινές δηλώσεις του πως υπάρχουν «ελάχιστα περιθώρια» για θαρραλέες ρυθμίσεις στο επερχόμενο νομοσχέδιο και η παραδοχή πως για τις ρυθμίσεις των δανείων «τη συζήτηση δεν την κάνουμε μόνοι μας» αποτυπώνει την διάσταση του προβλήματος και τις αντιδράσεις των δανειστών στη μεταρρύθμιση που επιχειρείται.

Σύμφωνα με πληροφορίες από το περιβάλλον του υπουργού, οι διαπραγματεύσεις είναι σκληρές καθώς η τρόικα και προσωπικά ο κ. Ράιχενμπαχ θα είναι που τελικά θα εγκρίνει τις ρυθμίσεις υπέρ των δανειοληπτών. Όμως ο παράγοντας που δυσχεραίνει τις προσπάθειας είναι η πορεία ανακεφαλαιοποίησης των τραπεζών καθώς και οι καθυστερήσεις από τη μεριά της τρόικας. Οι ίδιοι κύκλοι υποστηρίζουν στο protothema.gr πως «δεν φαίνεται να υπάρχει κάποιο συγκεκριμένο πρόβλημα, όμως σίγουρα η δέσμη των πέντε αξόνων που ο Κωστής Χατζηδάκης παρουσίασε πριν από τρεις μήνες δεν μπορεί να γίνει καλύτερη».

Το πλήρες κυβερνητικό σχέδιο

Θα πρέπει να σημειώσουμε πως η κυβερνητική παρέμβαση βασίζεται σε 5 άξονες: στα δάνεια, τον Τειρεσία, τους πλειστηριασμούς, τους συνεπείς δανειολήπτες, και σε ρυθμίσεις για τους μισθωτούς.

Σύμφωνα με πηγές του υπουργείου Ανάπτυξης, στο σχέδιο που βρίσκεται στο τραπέζι προβλέπεται η χορήγηση περιόδου χάριτος 4 ετών με επανεξέταση στα 2 έτη, κατά τη διάρκεια της οποίας ο δανειολήπτης καταβάλλει μόνο τόκους (τοκοπληρωμή) οι οποίοι υπολογίζονται με σταθερό επιτόκιο 1,5%.

Εάν το ποσό της ως άνω τοκοπληρωμής υπερβαίνει το 30% του φορολογητέου εισοδήματος, η μηνιαία καταβολή περιορίζεται στο ύψος αυτό. Σε περίπτωση μηδενικών εισοδημάτων, προβλέπεται η δυνατότητα μηδενικών καταβολών.

Η συμβατική διάρκεια του δανείου παρατείνεται ισόχρονα με την περίοδο χάριτος και η εξόφλησή του μετά το πέρας αυτής συνεχίζεται με τους όρους της αρχικής σύμβασης.

Το σχέδιο αφορά μισθωτούς και συνταξιούχους ιδιωτικού και δημοσίου τομέα καθώς και όσους έχουν τεκμαιρόμενη σχέση εξαρτημένης εργασίας (η δραστηριότητά τους παρέχεται αποκλειστικά σε ένα νομικό πρόσωπο) με ετήσιο οικογενειακό εισόδημα έως 25.000 ευρώ και εφόσον αυτό έχει μειωθεί περισσότερο από 35% από την 1η Ιανουαρίου 2010. Επιπλέον αφορά ανέργους, πάσχοντες από βαριά ασθένεια ή/και μόνιμη αναπηρία και πολύτεκνους.

Τα δάνεια που υπάγονται στο σχέδιο αφορούν μόνο στην κύρια κατοικία του δανειολήπτη με αντικειμενική αξία έως 180.000 ευρώ και 200.000 ευρώ για πολύτεκνους.

Τροποποιήσεις στο νόμο Κατσέλη

Η πρόταση του υπουργείου Ανάπτυξης προβλέπει και τροποποιήσεις στον νόμο 3869/2010 με στόχο να αποσαφηνιστεί το πεδίο εφαρμογής του νόμου με ρητή υπαγωγή και όσων έχουν τεκμαιρόμενη σχέση εξαρτημένης εργασίας.

Σε αυτό το πλαίσιο βελτιώνεται η αποτελεσματικότητα του εξωδικαστικού συμβιβασμού με πρόβλεψη ότι θα αρκεί η συμφωνία των πιστωτών που εκπροσωπούν το 50% + 1 των απαιτήσεων της οφειλής (όχι η πλήρης ομοφωνία, 100%, που απαιτείτο μέχρι σήμερα).

Επιπλέον προβλέπεται καταβολή δόσης από την υποβολή της αίτησης υπαγωγής στη ρύθμιση, χωρίς καθυστερήσεις εξαιτίας της εκκρεμοδικίας, εφόσον η προσδιοριζόμενη δικάσιμος υπερβαίνει τις προθεσμίες που θέτει ο νόμος. Το καταβληθέν ποσό θα συμψηφίζεται με τη ρύθμιση που τελικώς θα αποφασίσει το Δικαστήριο αποδεσμεύοντας τον οφειλέτη ακόμα και με την έκδοση της απόφασης. Η ελάχιστη καταβολή ορίζεται στο 10% της τρέχουσας δόσης με ελάχιστο ποσό καταβολής τα 40 ευρώ μηνιαίως.

Παράταση των πλειστηριασμών

Η πρόταση αναφέρει ότι θα πρέπει να ανασταλούν οι πλειστηριασμοί μέχρι την 31η Δεκεμβρίου 2013 και να υπάρξει συγκεκριμένο πρόγραμμα όσων αποπληρώνουν τα δάνεια τους στην ώρα τους.

Βελτίωση και στον Τειρεσία

Προβλέπεται η βελτίωση του υφιστάμενου πλαισίου για τον Τειρεσία προκειμένου να αναγνωρίζονται οι συνέπειες της δυσχερούς οικονομικής περιόδου και να δίνεται η δυνατότητα μίας πιο ευέλικτης αντιμετώπισης των συναλλασσομένων με τα πιστωτικά ιδρύματα ανάλογα με το συνολικό τους προφίλ και όχι με βάση μεμονωμένα ατυχή περιστατικά.

http://www.protothema.gr/economy/article/?aid=255454

No comments: