15.7.13

Γ. Στουρνάρας: Οι τιμές θα κρίνουν τη μείωση του ΦΠΑ

Το δημοσιονομικό κενό για φέτος και το 2014 έχει καλυφθεί, ενώ για τη διετία 2015 - 2016 δεν θα χρειαστούν οριζόντια επώδυνα μέτρα, όπως μειώσεις μισθών και συντάξεων ή αύξηση φόρων, διαβεβαιώνει ο υπουργός Οικονομικών Γιάννης Στουρνάρας. Σημειώνει ότι όταν επιτευχθεί πρωτογενές πλεόνασμα, θα τεθεί η περαιτέρω μείωση του χρέους. Σε ό,τι αφορά ενδεχόμενο νέο πακέτο βοήθειας όταν το 2014 εξαντληθούν τα χρήματα του δανείου, υπενθυμίζει ότι η Ευρωζώνη έχει δεσμευθεί για επαρκή χρηματοδότηση της Ελλάδας, όσο αυτή τηρεί τις δεσμεύσεις της. Επίσης, προειδοποιεί ότι εάν η μείωση του ΦΠΑ στην εστίαση δεν περάσει στις τιμές την περίοδο της πιλοτικής εφαρμογής, δεν θα μονιμοποιηθεί.

http://news.kathimerini.gr/4dcgi/_w_articles_politics_100006_14/07/2013_526784


Δεν θα χρειαστούν νέα οριζόντια μέτρα

Για τη μείωση του χρέους, τη χρηματοδότηση από τους εταίρους και τον ΦΠΑ στην εστίαση μιλά ο υπ. Οικονομικών Γιάννης Στουρνάρας
Συνέντευξη στον Βασιλη Ζηρα
Αν και αποφεύγει να χρησιμοποιήσει τη λέξη «κούρεμα», που προκαλεί έντονες αντιδράσεις στη Γερμανία, ο υπουργός Οικονομικών Γιάννης Στουρνάρας στη συνέντευξή του στην «Κ» σημειώνει ότι όταν η Ελλάδα επιτύχει πρωτογενές πλεόνασμα (και αυτό αναμένεται να γίνει στο τέλος του έτους), τότε θα τεθεί το θέμα της μείωσης του χρέους, με βάση τη σχετική απόφαση του Eurogroup. Επίσης, στο άλλο μεγάλο θέμα που αναμένεται να τεθεί από το ΔΝΤ κατά την επόμενη αξιολόγηση της τρόικας και αναδεικνύεται ήδη από τα διεθνή ΜΜΕ, ότι δηλαδή τα χρήματα του πακέτου βοήθειας τελειώνουν στα μέσα του επόμενου χρόνου, ο κ. Στουρνάρας υπενθυμίζει στους Ευρωπαίους εταίρους πως έχουν δεσμευθεί για επαρκή χρηματοδότηση της Ελλάδας, όσο αυτή από την πλευρά της τηρεί τις δικές της δεσμεύσεις. Σε ό,τι αφορά το δημοσιονομικό κενό για φέτος και τα επόμενα χρόνια, ο υπουργός τονίζει ότι για τη διετία 2013-2014 έχει ήδη καλυφθεί, ενώ για τα έτη 2015 και 2016 το όποιο κενό θα αντιμετωπισθεί με διαρθρωτικές παρεμβάσεις στο Δημόσιο. Διαβεβαιώνει δε ότι δεν θα χρειαστούν οριζόντια επώδυνα μέτρα, όπως μειώσεις σε μισθούς και συντάξεις ή αύξηση φόρων. Αναγνωρίζει ότι δράσεις για την αντιμετώπιση της φοροδιαφυγής δεν υλοποιούνται όσο γρήγορα θα ήθελε και προαναγγέλλει αυστηροποίηση των διατάξεων για το λαθρεμπόριο στα καύσιμα. Επίσης, τονίζει ότι εάν η μείωση του ΦΠΑ στην εστίαση δεν περάσει στις τιμές κατά την περίοδο πιλοτικής εφαρμογής, δεν θα μονιμοποιηθεί.
– Η τρόικα διαπίστωσε δημοσιονομικό κενό 2 δισ. ευρώ τη διετία 2013-2014. Εξακολουθεί να υπάρχει;
– Δεν υπάρχει δημοσιονομικό κενό στη διετία. Υπήρχαν κάποιες αποκλίσεις από τους στόχους του προϋπολογισμού σε ορισμένους τομείς, οι οποίες καλύπτονται από τρεις πηγές: (ι) καλύτερες επιδόσεις σε άλλες κατηγορίες δαπανών ή εσόδων, (ιι) την εφαρμογή παρεμβάσεων που θα αντιμετωπίσουν τις πηγές αποκλίσεων (π.χ. στον ΕΟΠΥΥ), (ιιι) φέρνοντας μπροστά παρεμβάσεις που είχαμε αρχικά προβλέψει για το 2014 (π.χ. τον φόρο πολυτελείας). Είναι εξαιρετικά σημαντικό ότι, για δεύτερη συνεχόμενη αξιολόγηση της τρόικας, δεν θα υπάρξουν νέα μέτρα σε μισθούς και συντάξεις. Αυτό σημαίνει ότι έχει σταθεροποιηθεί η εκτέλεση του προϋπολογισμού και είμαστε εντός στόχων, παρά το γεγονός ότι μειώθηκε το ΕΕΤΗΔΕ κατά 15%. Προφανώς, έχουμε κάνει διορθωτικές κινήσεις σε ορισμένους τομείς για να εξασφαλιστεί η απόδοση των μέτρων που έχουμε νομοθετήσει, αλλά αυτό είναι μέσα στο πρόγραμμα ― σε καμία χώρα δεν εκτελείται ο προϋπολογισμός ακριβώς όπως ψηφίζεται στη Βουλή: π.χ. στη Γαλλία κάνουν συμπληρωματικό προϋπολογισμό 3-4 φορές τον χρόνο.
– Η τρόικα εκτιμά ότι υπάρχει ένα δημοσιονομικό κενό, σχεδόν 2% του ΑΕΠ το 2015-2016. Πώς θα καλυφθεί αυτό χωρίς νέα επώδυνα μέτρα;
– Το υπουργείο Οικονομικών υπολογίζει ότι το κενό είναι μικρότερο, αλλά αναμένουμε να δούμε την πορεία της οικονομίας το καλοκαίρι με τις θετικές ενδείξεις από τον τουρισμό και του επενδυτικού κλίματος μετά την ανακεφαλαιοποίηση των τραπεζών πριν κάνουμε τις τελικές μας εκτιμήσεις. Πάντως, το όποιο δημοσιονομικό κενό μπορεί να καλυφθεί χωρίς οριζόντια μέτρα σε μισθούς, συντάξεις και νέους φόρους. Η έμφαση θα είναι σε διαρθρωτικές παρεμβάσεις που μειώνουν το κόστος του κράτους χωρίς να μειωθεί η ποιότητα των δημόσιων υπηρεσιών.
Φαίνεται πως τα χρήματα του πακέτου δεν επαρκούν για το 2014 και μετά. Θα πρέπει η Ευρωζώνη να δώσει νέο πακέτο βοήθειας;
– Εως τον Ιούλιο 2014 ουδέν πρόβλημα υπάρχει. Για το υπόλοιπο της περιόδου, είμαι βέβαιος ότι οι εταίροι μας θα τηρήσουν τις δεσμεύσεις τους για επαρκή χρηματοδότηση, όσο και εμείς τηρούμε τις δικές μας.
– Οι κεντρικές τράπεζες της Ευρωζώνης δεν έχουν μεταθέσει την αποπληρωμή των ελληνικών ομολόγων, όπως προβλεπόταν. Πώς θα αντιμετωπιστεί αυτό το κενό χρηματοδότησης;
– Υπάρχει πολιτική βούληση από τους εταίρους να βρεθεί άμεσα λύση σε αυτό το θέμα και έχει συγκροτηθεί ειδική ομάδα εργασίας που επεξεργάζεται προτάσεις.
– Κάποιοι υποστηρίζουν ότι μετά τις γερμανικές εκλογές θα τεθεί εκ νέου θέμα βιωσιμότητας του χρέους. Υπάρχει η απόφαση του Eurogroup, που αναφέρεται σε μέτρα απομείωσης του χρέους. Πότε μπορεί να γίνει και με ποιο τρόπο;
– Η απόφαση του Eurogroup προϋποθέτει πρωτογενές πλεόνασμα στη γενική κυβέρνηση. Οταν αυτό επιτευχθεί, τότε θα τεθεί το θέμα της μείωσης του χρέους.
– Η κυβέρνηση δίνει την εικόνα ότι, υπό την πίεση των χρονοδιαγραμμάτων του Μνημονίου, ψάχνει τον απαιτούμενο αριθμό υπαλλήλων προς απόλυση όπως όπως, χωρίς προηγούμενη αξιολόγηση ούτε των υπηρεσιών ούτε των ανθρώπων.
– Η διαδικασία της κινητικότητας και οι υποχρεωτικές αποχωρήσεις, με παράλληλη πρόσληψη νέων εργαζομένων βάσει της αναλογίας 1 προς 1, αποτελούν αναγκαία εργαλεία για την αναβάθμιση και τον εξορθολογισμό του ανθρώπινου δυναμικού της δημόσιας διοίκησης και εμπίπτουν στην αρμοδιότητα του υπουργού Διοικητικής Μεταρρύθμισης. Παρ’ όλα αυτά και με την ιδιότητά μου ως μέλους του Κυβερνητικού Συμβουλίου Μεταρρύθμισης, είναι προσωπική μου πεποίθηση πως η διαδικασία αξιολόγησης του ανθρώπινου δυναμικού μπορεί και να έπεται της διαδικασίας αξιολόγησης των δομών ενός φορέα, εάν κριθεί πως ο τελευταίος δεν υπηρέτησε ή έπαψε να υπηρετεί τη βασική αποστολή για την οποία δημιουργήθηκε.
Μόνιμη η μείωση, αν περάσει στις τιμές
– Θεωρείτε ότι οι φορολογούμενοι θα μπορέσουν να αντεπεξέλθουν στις μεγάλες φορολογικές υποχρεώσεις τους κατά το δεύτερο εξάμηνο;
– Οι εκτιμήσεις μας για τα έσοδα φέτος είναι αρκετά συντηρητικές και λαμβάνουν υπόψη την οικονομική συγκυρία και τις πραγματικές δυσκολίες που αντιμετωπίζουν ορισμένα νοικοκυριά και επιχειρήσεις. Η αλήθεια είναι ότι τους επόμενους δύο μήνες θα δούμε προσωρινές αρνητικές αποκλίσεις από τους στόχους εσόδων του προϋπολογισμού λόγω συγκυριακών παραγόντων που θα οδηγήσουν σε καθυστερημένη είσπραξη ― π.χ. τις παρατάσεις που έχουν δοθεί για τις φορολογικές δηλώσεις. Στο σύνολο του έτους όμως, αναμένουμε ότι θα εισπράξουμε τα έσοδα που έχουμε προβλέψει.
– Η κυβέρνηση έλεγε ότι δεν θα χρειαστούν νέα μέτρα, αλλά ελήφθησαν. Για παράδειγμα, ο φόρος πολυτελείας σε Ι.Χ.
– Ο φόρος πολυτελείας σε Ι.Χ. δεν είναι νέο μέτρο. Νομοθετήθηκε τον Γενάρη 2013 και θα εφαρμοζόταν από το 2014, απλά τώρα τον φέρνουμε μπροστά. Ετσι όμως καταφέραμε να αποφύγουμε πολύ πιο επώδυνα μέτρα που περιλαμβάνονταν στο Μνημόνιο, όπως ο φόρος στον τζίρο των επιχειρήσεων για να καλυφθεί το έλλειμμα του ΟΑΕΕ και η μείωση των μισθών και των συντάξεων των ενστόλων.
– Η τρόικα αναφέρεται σε αδυναμία ή απροθυμία της κυβέρνησης να συλλέξει τα φορολογικά έσοδα. Φαίνεται πως υπάρχει δυσαρέσκεια επειδή καθυστερεί η πλήρης ανεξαρτητοποίηση της Γ.Γ. Εσόδων, ενώ ο νόμος για την αντιμετώπιση του λαθρεμπορίου στα καύσιμα μένει στα χαρτιά. Πού οφείλονται αυτές οι καθυστερήσεις;
– Θα ήθελα κατ’ αρχάς, για λόγους ακρίβειας, να διορθώσω τον τρόπο που αποδίδετε τη δήλωση της τρόικας. Η τρόικα στις εκθέσεις της δεν έχει αναφερθεί σε απροθυμία της κυβέρνησης, αλλά σε αδυναμία της Ελλάδας να πολεμήσει τη φοροδιαφυγή. Και τη διαπίστωση αυτή τη χρησιμοποιεί ως αντίλογο στα αιτήματα χρηματοδότησης της χώρας. Είναι μάλλον αναμενόμενη αντίδραση από πλευράς δανειστών.
Ως προς το θέμα της ανεξαρτητοποίησης της ΓΓΔΕ, είναι νομίζω σαφές ότι η κυβέρνηση και εγώ προσωπικά ως υπουργός Οικονομικών έχουμε συμβάλει αποφασιστικά και ουσιαστικά προς την κατεύθυνση της ανεξαρτητοποίησης. Ολες οι μεταρρυθμίσεις που εξαρτώνται από τον υπουργό Οικονομικών προωθούνται και υλοποιούνται εντός των χρονοδιαγραμμάτων που αναλαμβάνουμε. Ομως η υλοποίηση του σχεδιασμού στο σύνολό του δεν είναι αποκλειστικής αρμοδιότητας του υπουργού, εξαρτάται και από την ανταπόκριση της αυτοδιοικούμενης πλέον γενικής γραμματείας, από τους ανθρώπους της, τη συναντίληψη όλων των λοιπών εμπλεκομένων υπηρεσιών σχετικά με τον στόχο που καλούμαστε να πετύχουμε και κυρίως από την εντοπισμένη -και εν μέρει αναμενόμενη- αντίσταση στην αλλαγή.
Πέραν όμως της ανεξαρτητοποίησης, λαμβάνονται μέτρα όλο αυτό το διάστημα για την καταπολέμηση της φοροδιαφυγής. Μέτρα όπως η εφαρμογή έμμεσων τεχνικών ελέγχου, οι διατάξεις για τις ενδοομιλικές συναλλαγές και τις ελεγχόμενες εταιρείες, η φορολόγηση εισοδημάτων που μέχρι σήμερα διέφευγαν τη φορολόγηση, η φορολόγηση οντοτήτων που μέχρι σήμερα διέφευγαν, η μετάθεση της «απόδειξης» από τη διοίκηση στον φορολογούμενο, οι διασταυρώσεις, οι στοχεύσεις κ.λπ.
Αναφορικά με την καταπολέμηση του λαθρεμπορίου στα καύσιμα, τα μέτρα για την πρόληψη και την καταστολή του φαινομένου έχουν ψηφιστεί και σύντομα ο γ.γ. Δημοσίων Εσόδων θα σας ενημερώσει για την πλήρη εφαρμογή όλων των μέτρων. Εχω επίσης ζητήσει από τις υπηρεσίες να μου υποβληθεί σχέδιο διατάξεων για την αυστηροποίηση των διατάξεων για το λαθρεμπόριο, ώστε οι επιπτώσεις να είναι τουλάχιστον εξίσου σοβαρές με τις περιπτώσεις φοροδιαφυγής.
Η μείωση του ΦΠΑ στην εστίαση πώς θα εφαρμοστεί, πόσο θα κοστίσει και ποια θα είναι τα ισοδύναμα;
– Συζητάμε με την τρόικα ακριβώς αυτά τα ζητήματα. Το σκεπτικό μας είναι να εφαρμοστεί τους τελευταίους μήνες της φετινής χρονιάς σε πιλοτική βάση, και αν πετύχει, θα γίνει μόνιμο. Αντιλαμβάνεστε βέβαια ότι για να πετύχει το μέτρο, η μείωση του ΦΠΑ πρέπει να «περάσει» αμέσως στις τιμές, αλλιώς δεν θα υπάρξει τόνωση της κατανάλωσης που μπορεί να καλύψει την απώλεια εσόδων από τη μείωση του συντελεστή.
Το μοντέλο ΕΡΤ και η διαθεσιμότητα
– Θα εφαρμοστεί το μοντέλο ΕΡΤ σε άλλη επιχείρηση ή φορέα;
– Κάθε φορέας αποτελεί μια ειδική περίπτωση. Το μοντέλο της ΕΡΤ δεν είναι απαραίτητο να εφαρμοστεί ξανά εάν η διαδικασία της αξιολόγησης της αποστολής ή της παρεχόμενης υπηρεσίας ενός φορέα δείξει πως μπορεί να υπηρετηθεί ή παρασχεθεί πιο αποτελεσματικά είτε από άλλους φορείς του Δημοσίου, είτε από την αγορά.
– Ασκήθηκε κριτική στον κ. Μα­νιτάκη γιατί καθυστέρησε να ε­φαρ­μόσει τη διαθεσιμότητα. Ο­μως, οι άλλοι υπουργοί πρό­τει­ναν υπηρεσίες, φορείς προς κα­τάργηση, υπαλλήλους για διαθεσι­μότητα; Εσείς στο υπουργείο σας το κάνατε;
– Η μεταρρύθμιση της δημόσιας διοί­κησης και η αναβάθμιση του αν­θρώ­πινου δυναμικού, είτε αυτή αφορά τον εξορθολογισμό μέσω κινητικότη­τας είτε την προώθηση νεότερων, ηλικιακά, ανθρώπων σε θέσεις ευθύ­νης, αποτελεί δύσκολο έργο αλλά και πρόκληση για κάθε υπουργό. Σας θυμίζω πάντως, πως το υπουργείο Οικονομικών έχει εδώ και καιρό, ξεκινήσει την υλοποίηση μιας επίπο­νης διαδικασίας αξιολόγησης και αναδιοργάνωσης των δομών του, διαδικασία που πανελλαδικά «συμ­μαζεύει» τις δομές κατά 50% πε­ρίπου. Προσλήψεις, στο πλαίσιο των μνημονιακών υποχρεώσεων, ενδεχο­μένως να πρέπει να γίνουν σε εξει­δικευμένες κατηγορίες, όπως οι ε­λεγ­κτές της φορολογικής διοίκησης.

http://news.kathimerini.gr/4dcgi/_w_articles_politics_100010_14/07/2013_526771

No comments: