12.11.13

Ούτε στα μισά οι μεταρρυθμίσεις στην Ελλάδα


(έντονα δικά μου)

Η Ελλάδα δεν έχει κάνει ούτε τις μισές των μεταρρυθμίσεων που απαιτούνται, όπως σημειώνει σε νέο δημοσίευμά του το Reuters.

Η ελληνική κυβέρνηση δεν έχει κάνει αρκετά για να εκθέσει τα κεκτημένα συμφέροντα που πνίγουν την οικονομία. αναφέρει ο Χιούγκο Ντίξον, αρθογράφος του Reuters, ούτε έχει πατάξει τη φοροδιαφυγή και δεν έχει προχωρήσει αρκετά στην ιδιωτικοποίηση της περιουσίας του δημοσίου.
Από την άλλη πλευρά, ο κυβερνητικός συνασπισμός του Αντώνη Σαμαρά είναι τόσο εύθραυστος που θα μπορούσε να καταρρεύσει εάν η Τρόικα επιβάλλει περισσότερα μέτρα λιτότητας. Αυτό θα μπορούσε να οδηγήσει την ελληνική κρίση σε νέα φάση. Το καλύτερο στοίχημα για την ελληνική κυβέρνηση είναι να διαχωρίσει ξεκάθαρα τις διαρθρωτικές μεταρρυθμίσεις από τη λιτότητα και να πείσει τους πιστωτές της ότι η προσπάθειά της για τις μεταρρυθμίσεις είναι σοβαρή και πως περαιτέρω φόροι και περικοπές δεν είναι απαραίτητα.
Η ατμόσφαιρα στην Αθήνα, την οποία επισκέφθηκε ο Ντίξον την περασμένη εβδομάδα, είναι τεταμένη, μετά τα επεισόδια με τη δολοφονία των δύο μελών του κόμματος της Χρυσής Aυγής , με κανέναν να μην είναι πλέον σίγουρος αν αυτό είναι η αρχή ενός κύκλου βίας που θα μπορούσε να αποσταθεροποιήσει την κυβέρνηση.
Ένταση επίσης υπάρχει λόγω της έλευσης της Τρόικα στην Αθήνα η οποία τόνισε πως η περαιτέρω συμπίεση του προϋπολογισμού της τάξης των 3 δισ. ευρώ (πάνω από 1,5% του ΑΕΠ) ήταν αναγκαία για να πιάσει η χώρα τους δημοσιονομικούς στόχους του επόμενου έτους. Η άποψη της Αθήνας ήταν ότι το «δημοσιονομικό έλλειμμα» ήταν μόλις 500 εκατ. ευρώ.
Δύσκολα μπορεί να προβλέψει κανείς τι θα συμβεί εάν η κυβέρνηση καταρρεύσει, όπως προσθέτει. Κανένα από τα βασικά σενάρια όμως, όπως μία αδύναμη κυβέρνηση τεχνοκρατών, ή νέες εκλογές που θα οδηγήσουν σε ισχυρή νίκη του Σύριζα, δεν είναι ευχάριστο. Αν και ο Αλέξης Τσίπρας έχει κατεβάσει τους τόνους στην πολεμική ρητορική του κατά της Τρόικας, θα δυσκολευθεί να ελέγξει το κόμμα του εάν προχωρήσει σε πολλούς συμβιβασμούς με τους πιστωτές. Από την άλλη πλευρά, εάν δεν ακολουθήσει τη συμφωνία με την Τρόικα, τότε η Ελλάδα μπορεί να μπει σε ένα νέο φαύλο κύκλο που μπορεί να καταλήξει σε εφαρμογή κεφαλαιακών περιορισμών και έξοδο της χώρας από το ευρώ.
Αυτό θα ήταν μια τραγωδία με όλες αυτές τις θυσίες που έχει ήδη κάνει ο ελληνικός λαός και τα μερικά αποτελέσματα που έχουν ήδη αρχίσει να φαίνονται. Η χώρα οδεύει προς την επίτευξη πρωτογενούς πλεονάσματος του προϋπολογισμού - προ τόκων - φέτος και έχει σχεδόν επιτύχει μια ισορροπία στο ισοζύγιο τρεχουσών συναλλαγών της.
Εν τω μεταξύ, η γενική άποψη είναι ότι η οικονομία, η οποία έχει συρρικνωθεί κατά το ένα τέταρτο κατά τη διάρκεια της ύφεσης, θα αναπτυχθεί ελαφρώς το επόμενο έτος.
Αυτές οι επιτυχίες που προκαλέσει ευφορία στις χρηματοπιστωτικές αγορές. Η απόδοση των 10ετών κρατικών ομολόγων έχει πέσει στο 8,2% από 30% στα μέσα του περασμένου έτους. Την ίδια περίοδο, η απόδοση του Χρηματιστηρίου Αθηνών έχει υπερδιπλασιαστεί. Τα hedge funds έχουν συσσωρευτεί σε ελληνικές τράπεζες. Οι διεθνείς επενδυτές ψάχνουν για ευκαιρίες.
Η κυβέρνηση δείχνει διχασμένη για το πώς να χειριστεί τις συζητήσεις με την Τρόικα. Η αρχική της αντίδραση ήταν να αρνηθεί να λάβει νέα μέτρα, χρησιμοποιώντας την απειλή μίας κυβέρνηση Σύριζα εκβιαστικά προς τους πιστωτές. Με την εχθρότητα πολλών ευρωπαϊκών χωρών προς την Ελλάδα, ειδικότερα της Γερμανίας, κάτι τέτοιο δεν θα ήταν συνετό.
Καλύτερα θα ήταν να υποστηρίξει η Ελλάδα πως η οικονομία της δεν χρειάζεται νέα μέτρα λιτότητας, αλλά να δεχθεί ότι απαιτούνται μεταρρυθμίσεις. Πέρα από την πάταξη της φοροδιαφυγής και τις ιδιωτικοποιήσεις, η βασική προτεραιότητα είναι να απελευθερωθούν τα κεκτημένα συμφέροντα. Για παράδειγμα, η διύλιση και η διανομή πετρελαίου μοιάζει με καρτέλ, ενώ επαγγέλματα όπως οι συμβολαιογράφοι έχουν κεντρικές δομές αμοιβών.
Ο Οργανισμός Οικονομικής Συνεργασίας και Ανάπτυξης έστειλε στην Ελλάδα μια ολοκληρωμένη έκθεση με λεπτομερείς ιδέες για το πώς μπορεί να βελτιωθεί το επιχειρηματικό περιβάλλον της και έτσι να δημιουργήσει ανάπτυξη . Παρά το γεγονός ότι η «εργαλειοθήκη» αυτή του ΟΟΣΑ δεν έχει δημοσιευθεί , τρεις άνθρωποι που την έχουν δει λένε ότι θα μπορούσε να αποτελέσει τη βάση για μια ουσιαστική προσπάθεια μεταρρύθμισης .
Ο Σαμαράς δεν είναι ένας ενστικτώδης μεταρρυθμιστής  και δεν θα είναι εύκολο για αυτόν να αντιμετωπίσει τα κατεστημένα συμφέροντα . Αλλά το να αγκαλιάσει τις μεταρρυθμίσεις είναι η καλύτερη ευκαιρία του, όχι μόνο για να κρατηθεί στην εξουσία , αλλά και να τελικά να θεωρηθεί επιτυχημένος πρωθυπουργός . Αν ο Σαμαράς προχωρήσει σε ένα deal «βαριάς μεταρρύθμισης  και ελαφριάς λιτότητας» με την τρόικα , θα μπορούσε να οδηγήσει σε έναν ενάρετο κύκλο . Περισσότερες επενδύσεις θα εισρεύσουν στη χώρα . Ο ίδιος ο Σαμαράς θα είναι σε θέση να χρησιμοποιήσει το πρώτο εξάμηνο του επόμενου έτους , όταν η Ελλάδα θα κατέχει την προεδρία της Ευρωπαϊκής Ένωσης , για να προωθήσει την αποκατάσταση της εμπιστοσύνης στη χώρα . Αυτό θα μπορούσε να ανοίξει το δρόμο για την ΕΕ να ελαφρύνει το φορτίο του χρέους της Αθήνας αργότερα μέσα στο έτος .
Αλλά για να τα εξασφαλίσει όλα αυτά , ο Σαμαράς θα πρέπει να πείσει την Τρόικα ότι πραγματικά θέλει να προχωρήσει σε μεταρρυθμίσεις, καταλήγει ο Nτίξον.

http://www.naftemporiki.gr/finance/story/727994

________________________________

αρχικό άρθρο: Greece’s reform job isn’t even half done

είναι σπαστικό να έχει βάλει κάποιος τίτλο σε αυτό που έγραψε και άλλοι να βάζουν το δικό τους
μιλάμε για ΚΟΜΠΛΕΞ
επιπλέον, ελάχιστοι εγχωρίως δίνουν τη πρέπουσα σημασία σε ένα τέτοιο άρθρο
προφανώς και υπάρχει ΣΚΟΠΙΜΟΤΗΤΑ

Ερχόμαστε στην ουσία του πράγματος που είναι οι βασικές μεταρρυθμίσεις, τόσο αυτές που χρειάζεται η ελληνική οικονομία όσο και αυτές που επιβάλλονται από έξω. Στις δεύτερες έχουμε το μπαμπούλα της τρόικας αλλά τα αποτελέσματα είναι χλιαρά. Στα βασικά που απαιτούνται - ο Στουρνάρας γνωρίζει - είμαστε σχεδόν στο μηδέν.
Όσο δύσκολο κι αν είναι να υπάρξουν σημαντικά αποτελέσματα από την εφαρμογή διαρθρωτικών μεταρρυθμίσεων εν μέσω ύφεσης, εφόσον έχει επιλεγεί η ατιμωτική λιτότητα, δεν στέκονται σοβαρά οι δικαιολογίες για τη μη εφαρμογή τους. Δεν γίνεται όμως να έχουμε λιτότητα κατοχής 1940-44 και από την άλλη φραγμούς σε οτιδήποτε μπορεί να δημιουργήσει θέσεις εργασίας, έστω και κακοπληρωμένες. Κατ' αναλογία, θα πρέπει να πανηγυρίζουν οι περισσότεροι από όσους πληρώνουν μεγάλο ΦΑΠ με τις πληροφορίες που ακούμε για το νέο φόρο ακινήτων.

Σε κάθε περίπτωση, η κυβέρνηση, ύστερα από την πολύμηνη προβολή του success story (Φλεβάρης-Αύγουστος 2013) έχει βαλτώσει, όπως συνέβη και στις προηγούμενες - εκτός Παπαδήμου, που ..τελείωσε. Π.χ. ο φόρος ακινήτων έπρεπε να έχει ετοιμαστεί από τον Μάιο-Ιούνιο.
Δεν έχει κάνει ουσιαστική εφαρμογή διαρθρωτικών μέτρων, εκτός όσων επιβλήθηκαν με το ρόπαλο της προηγούμενης δόσης.
Τώρα που οι δόσεις είναι μικρού μεγέθους σε σχέση με τα προτεινόμενα μέτρα, κάθε διάθεση για σύγκρουση με τις εκλογικές πελατείες έχει χαθεί.
Και μόνο το επικοινωνιακό μέρος παραμένει σταθερά αυξανόμενο, δείτε τις καφενειακού τύπου ομιλίες στη βουλή το ΣΚ, αναρωτηθείτε εάν έχετε ακούσει να μιλάει έτσι ένας πρωθυπουργός.

Τέλος, μια επισήμανση και ένα δεδομένο
Αν σταματήσει η λιτότητα υπάρχουν ισχνές ελπίδες ανάκαμψης το 2016
Οι συζητήσεις για την επόμενη φάση των μνημοσύνουνίου έχουν ήδη ξεκινήσει, με την βασική δόμηση των μέτρων που θα υπογραφούν

No comments: